Blickar tillbaka på 2014

Så var 2014 till ända och vips så har det gått ett år igen. Det känns iaf som vips, men när man börja tänka tillbaka på vad man gjort så inser man ganska snabbt att alla dagar man bara tror är ett enda ekorrhjul ändå fylls med ganska mycket.
På nyårsaftonen efter en långpromenad i solen så tog jag ett varmt bubbelbad och när jag låg där så försökte jag tänka tillbaka på mitt 2014. Insåg ganska snabbt att det varit ett år fyllt av händelser och omtumlande händelser för min del.
 
I januari så fyllde min yngsta dotter 19 år och hennes sista termin på gymnasiet började. Jag själv fick en liten kris av att snart inte vara behövd något mer när jag insåg att snart var alla mina barn vuxna och jag själv skulle vara ensam kvar i min lägenhet. Det kom över mig och slog till ganska hårt och det kändes faktiskt som meningen med mitt liv började gå mot sitt slut. Samtidigt förstod jag ju såklart att det fanns massa saker som fyllde mitt liv och att jag skulle ha saker att både göra och vara framöver, men kan inte riktigt förklara hur eller varför det kom över mig. Men det är kanske än mer tydligt när man levt ensam med sina barn och allt har kretsat kring dem. Inser nu ett år senare att livet går vidare och man kan vara behövd på olika sätt. För efter det har det hänt en hel del, när jag trodde att nu var slut så har det ist hänt en massa saker.
 
Januari:
 Pigan fyllde 19 år och särbon fyllde 40. Stort kalas för 40åringen i bystugan i Orsbleck.
 
Februari:
   
A flyttade till Irland, jag och Marika var på rodetrip med slutmål Jokkmoks marknad. Hade en utställning med föreläsningar i Dorotea. Jag och älsklingen var till Tellberg på show och sedan avslutades februari med  Lopmenaestie och revbensbrott.
  
 
 Mars:
    
 
 Sjukskrivning, för-VM i Falun, utgivning av illustrationer till bl.a vigselbevis och fadderbrev, på middag hos särbons granne som varit med i "halv 8 hos mig" 
 
April:
Det traditionella påsklovet i Stentjärnarna och valborgsfirande i Orsbleck.
  
 
Maj:
Var jag och pigan till Köpenhamn för att gå på audition och så var det dansuppvisning på gymnasiet.
  
 
Juni:
Student för hela slanten, fast vi han även med Linneas grundskoleskolavslutning, bal, Orsa björnpark och kallaste midsommar på mannaminne.
 
    
 
Juli:
Startade jag med en veckas kurs/seminarier med illustratörer och barnboksförfattare från hela norden. Kalvmärkning, altanbygge i Djurvik, bad, fiske, Björn Skifts i Sälen och semester var det sen.
  
Augusti:
Då var jag klar med jägarexamen, semester på Västkusten, föreläsning i Gäddede, fjällvandra med skolan i Grövelsjön,sprang vasastafetten, Marika flyttade, jag blev hundvakt och jag fick ny inneboende.
   
September:
Födelsedag, ny jaktstuga, röstning, kulturdagar i Röros och så fick jag veta att jag ska bli aahka :)
 
Oktober:
Överraskningshelg för 50 åring, mer jakt, bär och svampplockning.
 
November:
Lillpigan flyttade till egen lägenhet och därmed även Sten. Var med flyttlass till Härnösand, gjorde om vardagsrummet, var till Sthlm på teater och mer jakt.
  
December: Vinter, långfärdsskridskor, julbord, julfest, familjejul, fick höra hjärtljud och känna sparkar av barnbarn. Träffa alla mina barn.
 
Ja, när man tar en paus och återblick på året så inser man att man varit med om en hel del och man slås av att man gör saker hela tiden, att man dessutom jobbar, tar hand om hem och gör alla måsten så kanske man ska lugna ner sig lite och njuta mer av stunden, dagen, vänner, familj och livet.
Vi är inte det vi gör. 2014 var ett gott år, med många händelser och jag vet att 2015 blir ett speciellt år, det år då jag blir aahka. Gott nytt år alla, och var rädda om varandra, det är det enda vi har och vi vet aldrig hur länge.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

tjidtjie.blogg.se

Hur är det när barnen flyttar hemifrån å du är ensam kvar. Till mina älskade ungar.

RSS 2.0